L’orxata és una beguda on l’element principal es la xufla, un tubèrcul molt típic de l’horta Valenciana. Existeix una llegenda que explica l’origen del seu nom. Tot es remunta a la Reconquesta del Rei de la Corona d’Aragó, Jaume I “ el Conquistador”, quan una noia li va donar una beguda dolça i blanca. I qui molt satisfet pel seu gust, va preguntar: “Què és açò?”. I la jove va respondre: “És llet de xufa”. A la qual cosa el rei li va replicar dient: “Això no és llet, això és or, xata!”.
En qüestió d’aquest or blanc, cal destacar la diferència entre una orxata “feta a mà” i una altra de pot com la Chufi de tota la vida. A continuació presentem les millors orxateries de la ciutat, on elaboren orxates d’una forma artesanal:
Per alguna cosa es permet aquest nom, que a qualsevol altre local podria sonar pretensiós: perquè la fan com manen els cànons. Porten preparant-la des del 1910, i coneixen tots els secrets de la xufa. Val la pena acompanyar-la amb els seus fartons, perquè també són artesanals.
C/ Aribau, 16
C/ Diputació, 202
Per a molts dels orxaters que pul·lulen per Barcelona hi ha consens: l’Orxateria el Tio Che és la millor orxateria de Barcelona. És, com La Valenciana, una orxateria artesana de caràcter centenari, usant per a l’elaboració de l’orxata, tècniques de tota la vida.
C/ Rambla del Poblenou, 44
Una orxateria al cor del barri més bohemi de Barcelona, només podia reunir característiques d’acord amb la idiosincràsia del barri. Realment és una gelateria que ven orxata, més que el contrari. I preparen els gelats i la orxata amb productes ecològics. La seva orxata és cafè per a molt cafeters: sabor intens i fort. No cal dir que també tenen una sense sucre que és –bastant– més insulsa, però digna de ser provada.
C/ Torrijos, 21
És, probablement, un dels locals més emblemàtics de la capital per prendre gelat i orxata. La seva orxata és pura ambrosia: un suc de xufa de la intensitat perfecta. En termes de drugdealer cabria l’expressió que és pura droga sense tallar.
C/ del Parlament de Catalunya, 56
Durant la temporada d’estiu, aquesta pastisseria, que també compta amb una zona de xarcuteria gurmet, del barri de Sarrià ofereix orxata casolana. Es tracta d’un petit secret que en saben pocs, ja que només els veïns del barri solen freqüentar els dos locals que té la Foix i quan s’acaba, s’acaba, i has d’esperar fins l’endemà. Pots tenir mala sort, sí, però això també és un segell de bona qualitat, ja que demostra que la fan ells cada matí.
Així que si el que busques és un lloc que t’ofereixi una molt bona orxata però sense haver de fer cues ni trobar-te el local ple de gent, aquest és sens dubte el local on has d’anar. Un cop tastis la seva orxata ja no hi ha marxa enrere.
Plaça de Sarrià, 12
C/ Major de Sarrià, 57