Menjamiques és un petit projecte que Clara Martin, la seva creadora, descriu com a gastroetnobotànic, ja que es centra en la recuperació gastronòmica de plantes autòctones oblidades i/o menystingudes, especialment de la garrofa, aliment del que a Catalunya en som el primer país mundial, però en canvi no en fem cas. I ho fa per dues maneres: per una banda, a través de l’elaboració de productes alimentaris i de l’altra, realitzant tallers de cuina.
El nom de la marca, que fa al·lusió a les persones que mengen una mica de tot, però poc, la Clara li va posar pensant en la seva mare, que ho és una mica així. Per part de mare, la impulsora de Menjamiques prové de família pagesa establerta al barri de Sants, a Barcelona. Ella és filòloga catalana i havia estat fent voluntariat en projectes agroecològics. Així que arribat un moment, es va plantejar endegar el seu propi projecte seguint la seva crida per la recuperació dels aliments propis menystinguts i afegir-hi un toc de joc de paraules.
La Clara creu que cada vegada que consumim estem decidint quin model de societat volem i per això, comparteix coneixements per tal de lluitar contra el malbaratament alimentari. Es proposa fer un ús racional dels recursos tal i com sempre hem vist fer a casa, sense llençar res, aprofitant tota l’abundància de l’hort, valorant el que costa fer arribar un aliment a la taula i, sobretot, fent les coses amb molt d’amor.
D’aquí la imatge gràfica de la marca de Menjamiques amb les formigues que caracteritzen a Menjamiques, les feinejadores incansables que saben aprofitar cada raig de sol convertit en aliment.
Cremes de garrofa
El seu producte estrella és la crema de garrofa. Una pasta feta d’aquest llegum autòcton dolç, que ens recorda a la xocolata. La Clara és una fervent defensora d’aquest producte propi de l’ecosistema mediterrani, oblidat en la cuina catalana, boníssim, plena de fibra, minerals i nutrients energètics.
De la garrofa, en comercialitza diverses variants: crema de garrofa vegana i també la clàssica, allioli, vinagre i nèctar, tots ells elaborats a base del fruit del garrofer. A més, també ofereix altres especialitats amb productes locals com el dolç d’avellana i dolç d’ametlla, així com l’oli d’alfàbrega.
Les seves propostes gastronòmiques estan fetes amb el 100% dels productes del Camp de Tarragona, una part dels quals elaboren a la seva finca familiar. I ho fan així perquè recolzen fermament la pagesia catalana i la reducció de residus. Per això, treballen amb proveïdors de Qm0 tant pel que fa als ingredients com als envasos, que a més són reutilitzables, l’etiquetatge i l’empaquetat; minimitzant, així, la petjada de carboni.