El pa es un aliment central en la gastronomia catalana. En qualsevol àpat , el cistell de pa sempre acompanya els comensals i els berenars més apetitosos són els entrepans amb qualsevol tipus de condiment.
La història del pa
Per entendre com ha arribat aquest aliment a la nostra dieta, hem d’aproximar-nos al conreu i manipulació del cereal. De fet, es creu que va ser el primer aliment processat i ingerit per l’ésser humà.
En dates, hi ha estudis que situen la seva aparició al voltants del 8000 anys aC. Per suposat, aquell pa no era tal com l’entenem avui dia, però si que es produïa derivat del cereals de la zona i l’època.
Pel que fa a Catalunya, antigament s’elaborava diferent en funció si era per rics o per pobres. La diferència requeia sobre la qualitat del blat que s’utilitzava per elaborar-lo.
El consum de pa a Catalunya
Els catalans en som uns grans consumidors, no obstant, antigament ho érem més. Es calcula que abans del 1960 cada ciutadà en consumia 4 vegades més que avui dia. Tot i així, segons una enquesta de La Fleca de Catalunya, el 85% dels catalans en mengem cada dia però no ens gastem més de 2€ cada vegada que el comprem.
És cert que en els últims anys s’ha difós el missatge per gran part dels nutricionistes, que el pa no és aconsellable per mantenir una dieta sana i equilibrada. Sembla que ha quallat en la població i n’hem disminuït la ingesta.
Els tipus que podem trobar en una fleca
Ja no si val a demanar una barra de pa quan vas a la fleca. Hi ha una gran varietat per escollir i en diferents èpoques de l’any, també apareix el típic d’aquella festivitat.
Així, per una banda ens trobem com un pa bàsic i clàssic per consumir a diari, la baguet o la barra amb diferents mides. Per una altra banda, hi tenim el pa rústic que també és habitual a les nostres taules i un el nostre preferit per fer el pa amb tomàquet. Entre aquests últims poden ser-hi el pa de pagès, el rodó, el de xapata, el rústic o el gallec.
Després existeixen entre altres varietats l’integral, el llonguet, el de viena o el sègol.
I si ets productor, botiga o restaurant i et vols anunciar al Gourmet català, fes-ho quí