Betara és una empresa artesana que elabora formatges al Lluçanès, a la comarca d’Osona. Ramon Berengueras, criat en una família pagesa, va crear-la als anys 90, dedicant-se plenament a la producció de formatges de qualitat. Fa una dècada, l’empresa va obtenir el distintiu ECO, tot i la poca demanda que hi havia 10 anys enrere perquè en Ramon sempre ha apostat per l’ecologia, el medi ambient i la sostenibilitat.
Des dels seus inicis, va començar elaborant formatges de vaca i cabra bio al seu obrador de Perafita. La manca de llet d’ovella els va fer veure que havien d’apostar per la construcció d’una explotació ramadera d’ovelles ecològiques, pionera a Catalunya, i al mateix temps, convertir-ho en un espai educatiu on es mostrés el treball ramader i ecològic.
Producte de primera
Betara destaca per la seva especialitat en formatges de llet de cabra, amb varietats tan exquisides com: formatge de cabra amb castanya, cabra amb romaní, l’ecològic de cabra, cabra de cervesa ecològic, cabra amb pebre, cabra amb fines herbes o cabra de cervesa ecològic.
Així mateix, presenta una interessant gamma de formatges de llet d’ovella: ovella amb romaní, ovella del Pirineu, ovella gran reserva i ecològic d’ovella.
Però la llet de vaca també està present en les seves especialitats de madurat de vaca, l’Atrevit (blau català madurat) i l’ecològic de vaca.
Les varietats ecològiques pures es materialitzen en l’ecològic d’ovella i l’ecològic de vaca.
L’ECO Granja Escola
Betara va aconseguir fer realitat el projecte a principis del 2016, i avui disposen una ecogranja-escola de més de 300 caps de bestiar al terme municipal de Sant Boi de Lluçanès. D’aquesta manera han fet també possible el somni d’un projecte amb finalitats educatives i socials, visitable per a petits i grans.
Compta així amb una granja escola per donar a conèixer i impulsar la ramaderia ecològica a Catalunya. A la granja es mostren els animals, d’una manera didàctica, divertida i en contacte amb la natura, presentant com és una ramaderia en ecològic. L’ECO Granja Escola disposa d’una aula a les mateixes instal·lacions des d’on es pot observar el corral i la sala de munyir.
Fan visites guiades al públic general i a escoles en tots els nivells educatius: d’infantil a la universitat, per tal que els visitants puguin conèixer personalment com és una ramaderia ecològica de llet. Qui fa la visita, s’endú una idea de la feina de pastor i de formatger. La visita es completa amb material audiovisual.
A més, mantenen un conveni amb la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) per a que els estudiants d’educació elaborin les activitats didàctiques i els diferents tallers. També està en contacte amb diferents museus del Lluçanès com l’Espai Rocaguinarda d’Olost.