Darrerament se’n parla molt i sembla que estan de moda, però què són els productes Km 0?
A diferència dels productes alimentaris que viatgen milers de quilòmetres des del seu lloc de producció fins al supermercat i d’aquí a casa nostra, existeixen els anomenats productes km 0 o productes de proximitat.
Són tots aquells aliments que han estat produïts en un radi no superior als 100 quilòmetres, fet que comporta un considerable estalvi d’energia a l’hora de transportar-los.
La singularitat principal d’aquest tipus de productes és que tenen en compte la distància entre el punt de recol·lecció o producció i el seu lloc de consum final.
Es tracta d’una tendència que ha sorgit amb el moviment slow food, una associació gastronòmica que defensa una nova manera d’entendre l’alimentació, focalitzada en l’ecologia, el desenvolupament sostenible, la promoció de la biodiversitat, el comerç just i el compromís ètic amb els productors.
Per a què un producte sigui considerat Km 0:
- Han de ser productes locals, produïts i consumits en un radi que no pot ser superior a 100 km.
- Que siguin productes de temporada.
- Són productes ecològics. El seu procés de producció i transport compleix unes normatives que garanteixen que es tracten d’aliments naturals, i no se’ls ha afegit productes químics ni tòxics.
- Tot el procés de producció i transport es realitza amb la protecció del medi ambient.
Els defensors de potenciar al màxim els productes Km 0 volen reduir el fort impacte ecològic que comporta el transport de matèries primeres a milers de quilòmetres de distància. També son partidaris d’un estil d’alimentació més saludable i natural, sense fer servir o molt limitadament productes químics o artificials per a la conservació dels aliments.
En resum, la filosofia del Km 0 aposta per cuinar productes locals, de temporada, que estiguin vinculats al territori, tenint cura dels processos ecològics i la conservació de la natura.