Un preu estrany
En aquest últim any, ha quedat clar que el preu de la llet està un 15% per sota del de la mitja de la resta d’Europa. D’aquesta manera aquest aspecte ha provocat algunes conseqüències respecte els comportaments dels actors que entre dins del cicle comercial en el mercat.
Lògicament els principals afavorits són els consumidors finals, ja que gràcies a que tots els cicles dels preus s’han baixat, els permet poder comprar el mateix producte a un preu bastant més baix del que estaven acostumats. És per això que cada cop més, aquests veuen com se’ls ofereix moltes promocions per part de moltes marques de llet, especialment en els supermercats.
Diferents aspectes
L’altra cara de la moneda, és el problema que tenen tant comerciants i sobretot els productors, ja que el cost de produir no és que s’hagi baixat proporcionalment amb el preu final, sinó que el que provoca és que el marge de benefici sigui molt inferior respecte que el tenen els productors europeus.
Així ho ha declarat la Unió Europea, que a la vegada algunes organitzacions agrícoles a nivell europeu, han cridat l’atenció a Espanya i han demanat explicacions sobre el perquè els preus resulten ser tan baixos. Aquest resulta un problema per la UE, ja que lògicament afecta al mercat global i el diferencia molt, per tal de poder compaginar els preus d’un mercat el qual la seva finalitat sempre resulta fer un mercat global on els preus oscil·lin sobre un marge similar.
Pel que fa als majoristes, possiblement siguin els més afectats. El cas és que després que comprin les grans quantitats, sí que els surt a un preu baix, però a la llarga, quan venen les existències a un preu que lògicament s’ha d’adherir al preu pagat als productors, no els surt rendible els preus en nivells de venda grans.
La part afavorida
Els venedors que més s’estan aprofitant són els comerciants o minoristes. Aquests sí que és cert que estan venent la llet a un preu més baix, però alhora és cert que les seves vendes no estan baixant, sinó tot el contrari. És per això que estan venent més unitats, cosa que a la llarga suposa tenir un marge de benefici més alt.
Tot això tenint en compte a més, que les diferents marques de llet, estan fent moltes promocions, amb la qual suposa que el consumidor no sempre és fidel a una marca en concret, sinó que compra de manera irregular diferents marques, és a dir, aquella que en un moment determinat fa les promocions de preus més baixes i que alhora més interessen al consumidor.
