
Rússia està decidida a començar a obrir les seves fronteres per a l’entrada de la majoria dels productes agroalimentaris procedents de la UE i altres parts del món, la qual cosa prové d’una decisió política. El fet que la UE enviï novament boví i porcí viu és una autorització que acaba d’aprovar la Federació russa.
Aquests són dos gestos de complicitat que reflecteixen les intencions de Rússia per començar a retirar el que va llançar com a reacció a les sancions econòmiques que va impulsar la UE, el 2014, per la gestió russa sobre crisi de Crimea. Esperen que aquest sigui l’inici d’un procés que culmini en la reobertura de país.
Caiguda de les exportacions espanyoles a la Federació russa
Això és important en el nostre estat si es té en compte que Espanya era el seu tercer proveïdor de fruita i el sisè de carn. El 2015, les exportacions d’Espanya a la Federació russa van caure en 785 milions, segons un estudi que va realitzar l’Institut de Comerç Exterior en el qual es pot comprovar com els enviaments de carn, peix i hortafructícola es van reduir a zero.
Javier López, que és el director de l’Organització Interprofessional de la Carn de Boví, creu que aquest pot ser l’inici del desglaç. Com diu López, Rússia no es pot proveir d’aquest tipus de carn i això els afavoreix de cara a facilitar la reobertura. Mentrestant, el sector ha sabut adaptar-se i buscar negoci en altres mercats a preu més barat, encara que el director de Proboví reconeix que l’ideal seria tornar a comercialitzar amb Rússia, ja que és el nostre tercer país amb enviaments d’entre 7.000 fins a 10.000 tones a l’any .
Està per veure si Putin restablirà la normalitat de les nostres relacions
Rússia ha apostat per incrementar la seva producció interna de porcs de capa blanca intentant així autoabastir-se pel que pot perdre interès a Espanya. Tot i així, Figuera és partidari de no menysprear aquesta opció si s’aixeca el veto, per analitzar quines possibilitats tenim per tornar a comercialitzar amb ells.
Aquest va ser un dels sectors més afectats però que millor va saber recompondre’s mitjançant el creixement i obertura de noves destinacions, com la Xina, el qual s’ha convertit el primer en volum i segon en facturació.
Ara aquest sector a Espanya factura per les seves exportacions un 35,6% més que fa cinc anys. Per tant, el sector agroalimentari comunitari està pendent d’aquests moviments, i en els propers mesos es comprovarà si el Govern de Vladímir Putin segueix fent concessions que tornin a normalitzar les relacions comercials.