No hauria de ser d’aquesta forma, però quan anem al supermercat o a la fruiteria de barri triem la fruita i la verdura que ens enduem a casa pel seu aspecte. I la que veiem més lletja, petita o irregular la descartem encara que sigui igual de bona o inclús més que les altres.
Això és així i les grans superfícies i els comerços locals ho saben, per aquest motiu paren plàtans durs i groguíssims i albergínies lluentes de bodegó. La resta, encara que siguin igual de bons, van a parar a les escombraries o s’usen per fer-ne sucs.
Afortunadament, està arribant una nova corrent per posar fi al malbaratament dels aliments. Es un dels grans objectius de l’Agenda 2030, per acabar amb el 30% dels aliments que es calcula que es malgasta. Per sort, ja hi ha consumidors que comencen a valorar i demanar la sostenibilitat de tota la cadena alimentària a més del sabor del producte de proximitat i de temporada.
Aquí el gust guanya a l’estètica
Amb aquesta filosofia va néixer la botiga online Talkual, que dona una oportunitat a aquelles hortalisses que, com són estèticament imperfectes, no són acceptades als supermercats.
Una iniciativa que va sorgir, just abans de començar la pandèmia, de dos joves del Pla d’Urgell, en veure que se li podia donar una segona vida a les fruites i verdures dels cultius familiars que s’apartaven per no complir els estàndards de bellesa de les grans superfícies.
Resulta curiós que quan els joves emprenedors van presentar el seu projecte als productors locals, aquests mateixos van dubtar de la vialitat de la idea. Però 2 anys després de l’inici de posar en marxa la web, la botiga de les hortalisses singulars està funcionant amb èxit.
La seva satisfacció és oferir caixes amb excedents de entre 9 i 10 kg de fruita i verdura variada de temporada directa dels horts de la zona.