La nutrició té un paper clau en el rendiment esportiu. Una correcta estratègia dietètica, juntament a un pla d’entrenaments ben estructurat, ajuda a aconseguir la composició corporal adequada per a cada activitat esportiva.

esportistes

Aconsegueix preveu lesions i contribueix a assolir les marques propostes. Per contra, una alimentació inadequada pot perjudicar el rendiment d’un esportista ben entrenat.

Alimentació per a esportistes

És necessari assessorar els esportistes sobre com ha de ser la seva alimentació i s’ha d’adaptar la dieta:

  • A les necessitats personals.
  • Al tipus d’exercici que es practica, de la seva durada i intensitat.
  • Al moment de la temporada.
  • Al moment de l’entrenament / competició.

La dieta i el rendiment esportiu

La composició de la dieta varia segons el tipus d’esport però ha d’aportar tots els nutrients essencials. En termes generals, la dieta de l’esportista ha d’assegurar una correcta hidratació, ser alta en carbohidrats, moderada en proteïnes i fibra i ser baixa en greixos.

Les vitamines i minerals són necessaris ja que són cofactors que intervenen en les reaccions metabòliques per a l’obtenció d’energia, síntesi proteica, síntesi d’hormones, transport d’oxigen, contracció muscular, etc. A més, alguns posseeixen efecte antioxidant que contraresta l’estrès oxidatiu produït per l’esport.

La dieta de l’esportista s’adaptarà en funció de la modalitat practicada, dels objectius de composició corporal i de les característiques individuals de la persona. Serà rica en carbohidrats, amb quantitats moderades de proteïnes i fibra i baixa en greixos.

Suplementació esportiva

La suplementació esportiva no hauria de substituir una correcta alimentació. Hi ha suplements que han demostrat ser efectius per a determinats fins i que poden ser usats sempre que la base (l’alimentació) s’estigui realitzant de forma adequada.

  • Begudes isotòniques.
  • Gels, barretes i altres productes font de carbohidrats.
  • Begudes recuperadores.
  • Whey protein i aminoàcids ramificats (AARR) o BCAAs.
  • Monohidrat de Creatina.
  • Cafeïna.
  • Bicarbonat sòdic i Citrat.
  • Micronutrients.

Conclusions

Si tens dubtes sobre com fer la teva planificació nutricional, afrontar un esdeveniment, millorar la teva composició corporal, quins suplements són els més adequats per a tu o qualsevol altre aspecte que englobi la nutrició esportiva, contacta amb un nutricionista especialitzat per assessorar-te de manera adequada.

Et recomanem:

La força dels menuts