Foodtech és la combinació de les paraules food (menjar en anglès) i technology (tecnologia en anglès). I fa referència a les empreses que es dediquen a desenvolupar projectes que vinculen la nova tecnologia i també la intel·ligència artificial i el big data amb l’alimentació. Són projectes que estan transformant la industria agroalimentària convertint-la en més sostenible i sobretot, més eficient. L’impacte de les seves intervencions van des del punt de l’elaboració de l’aliment passant per la seva distribució i arribant al consum.
Per tant, hi ha projectes dedicats a millorar les tècniques agrícoles, altres a optimitzar el procés del servei d’entrega domicili i d’altres arriben més lluny creant nous aliments.
Les empreses que tenen aquest objectiu són en la seva majoria start-ups impulsades per joves i requereixen d’una forta inversió inicial. Per exemple, alguns dels resultats que s’han aconseguit amb aquestes tècniques és la proteïna vegetal d’Heura i la impressió 3D.
El boom foodtech va començar fa 2 anys
En els últims 2 anys ha hagut un creixement exponencial de les empreses dedicades al foodtech. De fet, com explica Joan Romero, conseller delegat d’ACCIÓ “Gairebé hem duplicat el nombre d’aquestes companyies a Catalunya, passant de 55 a 99”.
Entre els motius principals d’aquest augment és el canvi d’hàbits del consumidor. Cada vegada més es pren consciència sobre l’impacte medi ambiental que provoca el gran consum. Així, la societat s’està sensibilitzant preguntant-se que pot fer per reduir aquests efectes nocius pel planeta. A mes, també ha canviat el comportament del consumidor por què aposta per l’alimentació saludable i exigeix productes de qualitat i nutritius.
La facturació del sector al 2020 és de 8 milions d’euros
Tot i ser un àrea empresarial molt recent arreu del món, a Catalunya va aconseguir tancar l’exercici del 2020 amb una facturació de 8 milions d’euros. Aquesta xifra es pretén incrementar en un 300% durant el 2021.