[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=kG5me4fYzKA[/youtube]

L’empresa familiar Torrons i Mel Alemany d’Os de Balaguer tancarà el 2015 amb un augment de vendes del 10% i un increment del 15% en facturació. Aquest salt endavant ha estat en bona part per l’acord comercial amb la cadena britànica de supermercats Marks&Spencer. Els torrons i la seva línia de mel gourmet amb taronja confitada es vénen aquest Nadal a 200 supermercats d’Anglaterra. I és que la mel gourmet ha obert a Alemany les portes a l’exportació i també els ha permès entrar al principal supermercat online dels Estats Units destinat especialment al públic hispà: LaTienda.com. S’hi comercialitza mel amb pell de taronja confitada, entre 3.000 referències de productes seleccionats per al públic hispà resident a Amèrica. Un altre dels èxits assolits aquest 2015 ha estat entrar a 200 supermercats de la cadena Caprabo, tant amb torró com amb mel.

Segons explica Ferran Alemany, gerent de Torrons i Mel Alemany, “per una empresa familiar com la nostra significa un reconeixement que molt important que firmes d’aquest prestigi es fixin en els nostres productes, elaborats de forma totalment artesanal”. Ferran Alemany, el seu germà German, i el seu pare, Miquel, estan actualment al capdavant del negoci.

El tret diferencial del torró Alemany es deu a una recepta del segle XIX que atorga a la pasta un blanc característic. Una cocció lenta, fruits secs de proximitat i una mel de romaní molt seleccionada són part del secret. La recepta data del 1879 quan l’àvia Mundeta va crear un caramel de mel i fruits secs i d’allí en va sortir el primer torró. Des d’aleshores, cinc generacions de la família Alemany han seguit el procés artesanal de l’elaboració del torró.

En el cas de la mel, la marca Alemany està especialitzada en mels monoflorals, les quals es recullen als apicultors d’arreu del país. Segons explica Ferran Alemany, “seleccionem les millors mels de cada apicultor, els coneixem de fa molts anys i formen part ja de la família Alemany. La confiança és clau en la nostra activitat, ja que ens volem assegurar que la mel sigui de producció totalment natural. Per aquest motiu, defugim de les mels d’importació perquè en la majoria dels casos és de qualitat dubtosa”.

A banda de la mel, Alemany elabora una gamma de caramels de mel amb diverses essències: llimó, eucaliptus, menta, entre d’altres.

German elaboracio

CLÀSSICS AMB EL TORRÓ I INNOVADORS AMB LA MEL

Amb els torrons, els Alemany són molt clàssics. Elaboren amb la fórmula tradicional del segle XIX i fan el dur i el tou. Han afegit algunes varietats com el crocant, el bombó ametlla i la crema torrada, aquesta darrera amb una gran acceptació entre els consumidors per la tendresa de la massa i el punt cremat. Els torrons estan fets de forma totalment artesanal i envasats en formats de 150 i 300 g. principalment.

Amb la mel però, són innovadors. Sota el concepte de “mel amb va­lor afegit”, ofereixen les noves varie­tats de mel, la línia Gourmet i la línia Salut. En la línia Salut trobem la mel amb gelea reial, pròpolis o pol·len.

La mel Gourmet, reconeguda amb l’Oscar del món de l’alimentació delicatessen

En la línia Gourmet, destaca la mel amb pell de taronja confitada (que és la que es distribueix als supermercats Marks&Spencer) i la mel amb crema d’avellanes. Aquesta darrera, (treure) ha estat reconeguda amb una estrella del premi Great Taste Adwards, (l’Oscar del món de l’alimentació). Aquest premi inclou la mel Alemany al “Great Taste Club”, el Club gastronòmic més exclusiu dels productes alimentaris “delicatesen”, al superar la rigorosa prova de qualitat a la qual se sotmet: un tast a cegues de 400 especialistes del món culinari. Entre aquests “jutges” s’hi troben comercialitzadors de productes d’alta cuina, xefs, crítics i periodistes gastronòmics i altres experts, que decideixen els productes guanyadors basant-se només en el seu bon sabor. El logotip del “Great Taste Award” és un signe de confiança per als consumidors britànics i una garantia del seu excel·lent sabor.

ELS ORIGENS D’ALEMANY: EL CARAMEL DE MEL DE L’ÀVIA MUNDETA

L’any 1879 la Sra. Mundeta feia un caramel de mel i fruits secs. Atès que el Montsec és un terreny aspre i difícil per al conreu, aquesta activitat els resultava una bona alternativa. Aquest caramel es venia als mercats i de forma típica a les trobades de les ermites de l’entorn. D’allí en va sortir el torró que encara produeixen a dia d’avui en les gammes més clàssiques: el tou i el dur. El proper salt endavant en l’activitat familiar fou l’any 1929, quan el fill de la Sra. Mundeta va visitar l’Exposició Universal de Barcelona, on va comprar una primera màquina per coure la pasta.

Paral·lelament, als anys trenta, el Sr. Miquel Alemany i Boix va començar a treballar amb les abelles i a produir mel amb les tècniques de les arnes mòbils, les quals permetien augmentar considerablement la producció amb molts menys esforços. Va ser un monjo del Monestir de les Avellanes, del mateix municipi d’Os de Balaguer, el que li va ensenyar l’ofici.

El volum de mel que comercialitzava va anar creixent fins que el seu fill, Miquel Alemany Hospital, va instal·lar-hi l’envasadora als anys setanta, fet que va permetre a Alemany entrar al mercat amb força amb una marca pròpia. Els fills (Ferran i German Alemany) s’incorporarien els anys 90.

L’ACTIVITAT EMPRESARIAL D’ALEMANY

Torrons i Mel Alemany, ubicada a Os de Balaguer, produeix 60 tones de torró, de les quals un 80% es venen a Catalunya, un 10% a l’Estat espanyol i un 10% a altres països, com és el cas d’Anglaterra. Alemany però, està apostant fortament per la mel. De les 1.500 tones anuals que elabora, la meitat va a l’exportació, majoritàriament a França (un 40%) i un 10% a altres països. L’altra meitat es consumeix a Catalunya.

L’empresa, que forma part del Clúster Catalonia Gourmet, factura 8 milions d’euros l’any, ocupa 25 persones de forma directa al seu obrador d’Os de Balaguer i 25 persones amb algun tipus de discapacitat de quatre entitats socials lleidatanes: Aspros, Shalom , l’Estel i la Torxa, que s’encarreguen de part del packaging de la marca. Aquest 2015, Alemany ha intensificat la seva relació amb aquests centres especials de treball.

Els productes Alemany es poden comprar als supermercats Plusfresc, Condis, BonPreu, Casa Ametller, El Corte Inglés, Sorli Discau i Caprabo, a més d’agro-botigues, establiments turístics i comerç tradicional o gourmet.

D’esquerra a dreta: Ferran, Miquel i German Alemany a l’obrador d’Os de Balaguer, on s’elabora el torró.

D’esquerra a dreta: Ferran, Miquel i German Alemany a l’obrador d’Os de Balaguer, on s’elabora el torró.

 

FIRMA DE FOTO: RAMON GABRIEL/DEFOTO

Més informació:

www.alemany.com

Per entrevistes:

Berta Palau | Responsable de comunicació

676 638 598