llegums-medi-ambient

El 2016, any del llegum

Els cigrons, llenties, o les mongetes contenen dosis altíssimes de proteïnes, fibres, vitamines, i minerals. També tenen efectes positius sobre els nivells de colesterol i de glucosa i per tant són ideals en casos de diabetis i hipercolesterolèmia.
Aquest gran ventall de nutrients saludables han fet que l’ONU hagi decidit designar 2016 com l’any del llegum. Es tracta d’un intent per conscienciar la població de la importància del seu consum a més d’intentar promoure la producció i el comerç.


Un aliment baix en calories

Els llegums són, des de fa segles, un aliment bàsic dins de la dieta mediterrània però en les últimes dècades han estat criticats per ser erròniament considerats com a aliment calòric. Les lleguminoses tenen 130-150kcal / 100g, són altament saciants, la seva fibra és beneficiosa per al trànsit intestinal, protegeixen enfront del càncer de còlon, ajuden a controlar el colesterol, les malalties cardiovasculars i la diabetis.
Els dietistes recomanen prendre, unes tres vegades per setmana, llegums com a plat únic i cuinar-les amb verdures o amb una mica de proteïna animal com magre de porc, boví o peix.


El llegum millora el medi ambient

Al món es produeixen al voltant de 62 milions de tones de llegums, dels quals 11 es comercialitzen a nivell internacional, segons dades de Nacions Unides.
Aquesta organització internacional destaca que el seu cultiu ajuda a mantenir la fertilitat del sòl, reduint així la necessitat d’emprar fertilitzants, facilitant una agricultura més sostenible. Al seu torn, disminueix les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

A banda, les lleguminoses requereixen dosis d’aigua mínimes en comparació amb altres cultius i evidentment en comparació a qualsevol aliment d’origen animal.
Tots aquests factors deixen en evidència el paper que juguen els llegums en la seguretat alimentària i en la nutrició general de la població arreu del món.