carn-vermella

El passat 26 d’octubre, l’OMS va desencadenar l’alarma entre els consumidors de tot el món a posar en el seu punt de mira les hamburgueses, salsitxes i altres productes elaborats a partir de la carn vermella i vincular-los amb processos cancerígens.

Les dades recopilades per empreses del sector revelen que l’informe de l’OMS va espantar, almenys a curt termini, als consumidors espanyols, que durant els mesos posteriors van evitar comprar carns vermelles i les seves variants processades i es van decantar per altres varietats menys greixos. Es xifra en màxims d’un 30% la reducció del consum de carn entre els espanyols.

Mentrestant, l’últim Baròmetre del comprador d’IRI conclou també que la caiguda de les vendes ha estat més acusada després de l’alerta de l’OMS. Es va suavitzar només durant l’última setmana de desembre, coincidint amb els dies de Nadal, quan els productes al tall van arribar a remuntar un 1,6% en volum.

Entre els que han reduït el consum parcial o total, la meitat (51%) ha disminuït la quantitat de productes carnis que té en les seves racions, el 36% els ha substituït per altres no carnis (com formatge, ous, carns blanques o peix), i un 28% es fixa més en la informació de les etiquetes dels productes que compra. També cal destacar un 8% que ha passat a adquirir articles de ramaderia ecològica arran de l’anunci de l’OMS.

La majoria d’aquests productes, segons el Baròmetre del comprador d’IRI, s’adquireixen en hipermercats i supermercats, on els compradors fan la compra habitual (59% per a carns vermelles i el 70% de carns processades).
Però hi ha un alt percentatge de compradors, el 87% per a carns vermelles i el 56% per a carns processades, que també ho fan en comerços de proximitat, com en carnisseries i / o xarcuteries que venen al tall, en mercats municipals i botigues de barri .

Pel que fa al consum en general, la cistella de la compra torna a omplir-se. I, si bé no arriba a nivells anteriors a la crisi, sí marca un rècord pel que fa als resultats dels últims set anys. El gran consum va créixer en 2015 un 1,7% respecte a l’exercici anterior. Des de 2008, quan l’alça va ser del 4,6%, no es registraven increments similars, segons detalla l’últim informe de la consultora Nielsen, que es va fer públic aquesta setmana.

Per productes, tots els sectors van registrar notes positives, a excepció del carni, que ha baixat un 0,3% en volum de vendes. Aquest sector continua sent el principal producte perible de la cistella de frescos, però no aconsegueix aprofitar el repunt generalitzat de les compres. Fruites i verdures, però, creixen amb força.