cava bèlgica

Els belgues han guanyat els alemanys, l’any passat, com els principals consumidors de cava. El president del Consell Regulador de l’espumós, Pere Bonet, ha presentat aquest dimarts al matí els resultats del sector en una roda de premsa a Vilafranca del Penedès (Alt Penedès). L’any passat, les vendes van créixer un 2,5% pel que fa al 2015, fins als 1.079 milions d’euros. Bonet ha assegurat que encara la indústria sent l’efecte del boicot de l’any 2005, en plena negociació de l’Estatut. Només el 4% de la producció es realitza fora de Catalunya.

En total l’any passat es van vendre 245,15 milions d’ampolles, un 0,42% més que en l’exercici anterior. El mercat europeu, ha explicat Bonet, va perdre terreny, després d’una reducció de l’1,94% en les unitats venudes, si bé segueix sent la principal destinació del cava. La UE en consumeix el 46% del total. El segon mercat és l’interior, que representa el 35%. En els últims deu anys, ha explicat el president del consell, el consum a Espanya ha decrescut un 11,9% principalment per la crisi del 2007 i el boicot del 2005, encara que Bonet creu que la millora econòmica augura un canvi en el consum.

Les vendes a tercers països van créixer gairebé en 10 punts el 2016, arribant fins als 47,17 milions d’ampolles. Aquesta pujada va compensar la disminució al mercat europeu. Alemanya va perdre el primer lloc en exportacions, després que les vendes caiguessin en més d’un 14%. Això ha provocat que Bèlgica, on també es va vendre menys, es quedi amb el primer lloc en compra després d’adquirir 29,6 milions d’ampolles de cava. Bonet ha atribuït aquestes disminucions a una “necessària” pujada de preus. Des de la Generalitat recolzen la teoria dels empresaris: el cava està infravalorat.

La indústria del cava compta amb 235 empreses elaboradores, sis menys que el 2015 a causa de fusions o a la desaparició de petites companyies. El 62% d’aquestes companyies té alguna activitat exportadora.

Pel que fa a la marca i denominació d’origen de Catalunya, s’ha consolidat clarament en el mercat europeu i progressivament en l’internacional, els consumidors més experts fora del territori català i francès, cada cop són més conscients de la qualitat de les vinyes locals i les dades demostren que la demanda creix de manera molt considerable. El Govern català n’és conscient d’això, per aquesta raó, el que fan és promocionar àmpliament aquest mercat no només en l’àmbit nacional i estatal sinó que un temps ençà les promocions externes dins del mercat s’estan efectuant més raonadament i efectiva. Veurem com es desenvolupa la nostra marca, però més enllà dels vins i caves (que està clar que és un dels mercats més potents que tenim), cada cop més tenim més mercats que ens identifiquen amb la nostra marca, país i identitat nacional.